Neustále odkládaná výstavba dálnice D35 má problém. Litomyšl se pokouší na poslední chvíli změnit její trasu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) varuje, že to může o řadu let zpozdit výstavbu dálnice.
Skoro to vypadá, jakoby si chtěla Litomyšl zasloužit označení největšího potížisty při přípravě stavby dálnice D35. Nejdříve chtěla posunout dálnici dál od města a uspěla. Požadovala vyškrtnout mimoúrovňovou křižovatku Litomyšl sever, vyhověli jí. Odmítla parkoviště pro kamiony, stát ho vygumoval.
Tentokrát si Litomyšl vzpomněla, že dálnice by neměla vést kolem města po náspech, ale v zářezu a o pár desítek metrů dál tak, aby nerušila obyvatele hlukem a nehyzdila okolí. Zastupitelé ve čtvrtek zatím jen rozhodli, aby se vedení města pokusilo změnu vyjednat s příslušnými ministerstvy. Atmosféra jednání byla ale jednoznačná - ozývaly se jen hlasy požadující revizi trasy.
„Manipulovat se necháme, ale ne úplně. Nejsme městem, které říká ano, protože establishment, vrchnost říká, že to máme říct,“ uvedl zastupitel Litomyšle za TOP 09 a předseda dopravní komise Miroslav Nádvorník.
Vizualizace dálnice, které jim ŘSD předložila, byly podle něj tendenční.
Vedení města už na nedávné schůzce s představiteli ŘSD dalo najevo, že o trase chce dál jednat. „Ohradil jsem se vůči konstatování, že Litomyšl souhlasí s původní variantou,“ řekl zastupitelům starosta Radomil Kašpar ( KDU-ČSL ).
Šílenství, říká starosta Němčic. „Je to šílenství. Jestli chtějí sáhnout do stavby o blbých sto padesát metrů, tak je to velice nezodpovědné, opravdu těžko pro to hledám slova,“ uvedl starosta Němčic u Litomyšle Josef Racek.
Litomyšl může mít silné argumenty, ale řeší to zoufale pozdě. Posudek vlivu stavby na životní prostředí (EIA) byl zpracován před pěti lety. „Proč se tím nezabývali dříve? Jakákoliv změna znamenající zdržení dva až tři roky je pro mne nepřijatelná,“ řekl poslanec ANO Martin Kolovratník .