Zastupitelé Litomyšle ve čtvrtek většinou jediného hlasu rozhodli, že nebudou po státu požadovat, aby změnil dlouho připravovanou trasu dálnice D35 kolem města. Hlasování předcházela emotivní debata trvající bezmála čtyři hodiny.
Vedení města neprosadilo, aby se hlasovalo tajně. Radním se ale nakonec podařilo přesvědčit zastupitele, že nová varianta číslo jedna, která by nevedla po vysokých náspech, ale spíše kopírovala terén, by mohla způsobit velké zdržení stavby. A že dálnice D35 z Opatovic nad Labem by tak mohla skončit těsně před městem.
„Bojím se, že na tom pak budeme s dopravou podobně, jako když ve tři hodiny jedete přes Vysoké Mýto,“ uvedl starosta Litomyšle Radomil Kašpar (KDU-ČSL).
„Bojím se, že na tom pak budeme s dopravou podobně, jako když ve tři hodiny jedete přes Vysoké Mýto,“ uvedl starosta Litomyšle Radomil Kašpar (KDU-ČSL).
Oponenti namítali, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mohlo připomínky řešit včas a že lidé poblíž budoucí dálnice se i vinou města dozvěděli velmi pozdě, co pro ně navrhovaná nultá varianta znamená.
„Já si dokážu představit, že rovná nezvlněná dálnice může být z hlediska investora a motoristů možná výhodnější. Na druhé straně takový projekt tak zásadního významu nelze realizovat bez ohledu na názor lidí, kteří bezprostředně v okolí dálnice budou v následujících desetiletích žít. V této věci vedení města i Ředitelství silnic a dálnic naprosto selhalo,“ uvedl zastupitel ČSSD Marek Novohradský.
„ŘSD projednává s veřejností jen na oko,“ tvrdil Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice, podle něhož silničáři připomínky lidí ignorovali. Protesty obcí se dají čekat při jakékoli trase, ať vede kudykoli.
ŘSD už řadu let chystá trasu středem koridoru, který odsouhlasilo město. Před časem nechalo zpracovat variantu číslo jedna, která by silnici nevedla uvnitř koridoru po náspech, ale v zářezu a o pár desítek metrů dál.
V některých ohledech je výhodnější, méně by hyzdila krajinu a méně obtěžovala hlukem Litomyšl, Janov, Strakov nebo Kornice. Pro sousední Němčice znamená naopak zhoršení. Ředitelství silnic a dálnic varovalo, že tato varianta bude znamenat dva až tři roky zpoždění.