Hádka o to, kudy povede dálnice D35 kolem Litomyšle, vrcholí. Zítra budou tamní zastupitelé rozhodovat o tom, zda souhlasí s jejím vedením po vysokých náspech tak, jak to stát už dlouho připravuje, nebo město bude požadovat takzvanou variantu číslo jedna, která podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stavbu oddálí o dva až tři roky.
Trasu, na které stát postaví dálnici D35 kolem Litomyšle, budou řidiči používat za sto možná i dvě stě let. Jména těch, kteří v zastupitelstvu Litomyšle budou pro jednu, nebo druhou variantu, by ale měla zůstat utajena. Městská rada uprostřed ostrých sporů mezi zastánci obou tras navrhla zastupitelům tajné hlasování. Minimálně část opozice bude proti.
„Rada bude předkládat návrh na tajné hlasování. Myslím si, že to je správný postup. Nedokážu si představit, jak bychom se dobrali k tomu, zda budeme nejdříve hlasovat o variantě jedna, nebo nula. Budeme předkládat variantu hlasovacího lístku,“ uvedl starosta Litomyšle Radomil Kašpar (KDU-ČSL).
„Když někdo dělá lumpárny, tak je chce utajit. Politik ale musí převzít odpovědnost za svá rozhodnutí. Samozřejmě budu pro veřejné hlasování, všechny věci hlasujeme volbě není důvod,“ uvedl Radek Pulkrábek.
Veřejné hlasování požadují příznivci takzvané varianty jedna, která by silnici víc zapustila do okolního terénu. „Domníváme se, že každý zastupitel by měl rozhodovat na základě důkladného prostudování problematiky, a proto by se neměl za své rozhodnutí stydět a skrývat ho,“ uvedl Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice.
Ředitelství silnic a dálnic už řadu let chystá trasu středem koridoru, který odsouhlasilo město. Před časem nechalo zpracovat variantu číslo jedna, která by silnici nevedla uvnitř koridoru po náspech, ale v zářezu a o pár desítek metrů dál. V některých ohledech je výhodnější, méně by hyzdila krajinu a méně obtěžovala hlukem Litomyšl. Ale znamená komplikaci. „Takováto změna by vedla k oddálení realizace stavby podle předpokladu ŘSD ČR nejméně o tři roky,“ uvedl náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký.