Zastupitelstvo města Litomyšle požádalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), aby pro jistotu ještě jednou posoudilo, zda původně vyprojektovaná trasa D35 je skutečně ta nejlepší možná a opravdu neexistuje v našem úseku Litomyšl – Janov nějaké lepší řešení.
Projekční kancelář proto znovu posoudila čtyři původně uvažované trasy a vybrala jednu, která z jejich pohledu též vyhovuje.
Vznikla tak, ve formě studie, alternativní trasa. Je vychýlena oproti původní trase o 200 metrů blíže k Černé Hoře a odstraňuje jeden násep. Strakov ji proto logicky podporuje. Nová varianta s výjimkou mírně nižší hlukové zátěže (logicky každá vzdálenější varianta sníží zatížení hlukem) vykazuje horší parametry než varianta původní. Původní trasa je připravována několik let, prosazuje ji ministerstvo dopravy, ŘSD i kraj a je zajištěno financování přípravy. Původní varianta je v souladu se Zásadami územního rozvoje Pardubického kraje (ZÚR Pk), vychází z varianty studie, která byla podkladem pro proces EIA s vydaným souhlasným stanoviskem. Toto stanovisko bylo následně v roce 2017 ověřeno MŽP dle zákona č. 39/2015 Sb.
Je třeba připomenout, že proces EIA byl zahájen v roce 2006, je tedy zdlouhavý a pracný. Odpůrci výstavby argumentují tím, že se celá nová EIA posuzovat nemusí, že stačí pouze tzv. „zjišťovací řízení“, které trvá jen několik měsíců. Bohužel tento argument má jednu chybu. Vždy může do projednávání vstoupit nový účastník řízení, kterého dnes ani neznáme, s novými protiargumenty, o kterých dnes též nic nevíme, a novou EIU si vynutit. Podle vyjádření ŘSD u čtyřpruhových silnic nekončí proces EIA zjišťovacím řízením. Proces EIA ale není jediným problémem souvisejícím se změnou trasy. Variantní řešení bylo zpracováno pouze na úrovni studie a pro zajištění stejného stadia přípravy, jako má původní varianta, je nutné provést geotechnické průzkumy, zadat a zpracovat novou dokumentaci pro územní rozhodnutí včetně jejího projednání. Tyto činnosti znamenají prodlení v přípravě minimálně 2,5 – 3 roky. Vrátíme se tak o několik let zpátky a celý složitý proces, včetně možných soudních přezkumů, začíná nanovo. Současně s tím ztrácíme možnost čerpat finance z nového Operačního programu Doprava 2014 - 2020, kde je pro ČR připraveno 127 mld. Kč.